SEO kan, wanneer je er efficient gebruik van maakt, een enorm nuttige marketingtool zijn die je kan inzetten om de zichtbaarheid en vindbaarheid van je bedrijf aanzienlijk te vergroten. Het is echter wel van belang dat je het goed doet, aangezien zoekmachines op zeer specifieke manieren werken, waar je tactisch op in zult moeten spelen wil je dit fenomeen benutten. Gelukkig zijn er een aantal handige tips die je kunt gebruiken om SEO te benutten, en het is natuurlijk ook mogelijk om zoekmachine optimalisatie uitbesteden te kiezen. Lees hier hoe je dit het beste kunt doen!
Wat is SEO precies?
SEO staat voor Search Engine Optimalization. Kort gezegd komt het er op neer dat je, door de manier waarop zoekmachines hun resultaten vinden en voorleggen aan de gebruiker, er voor probeert te zorgen dat de zoekmachine eerder geneigd is om jouw website bovenaan de zoekresultaten te tonen. Hierdoor vergroot je de vindbaarheid en bereikbaarheid van jouw website en dus van jouw bedrijf: mensen zijn immers geneigd om de links te gebruiken die bovenaan de resultaten te vinden zijn, aangezien dat vaak het makkelijkst is. Er zijn verschillende manieren waarop je SEO kunt doen: een van de populairste daarvan is linkbuilding.
Hoe werkt linkbuilding?
Linkbuilding is een tactiek voor SEO waarbij je probeert om meerdere websites naar jouw eigen website te laten linken, door gebruik te maken van hyperlinks. Zoekmachines zien namelijk een website waar veel naar gelinkt wordt als een goed resultaat, aangezien dat vaak betekent dat anderen deze dienst aanraden of goedkeuren. Door hier op in te spelen zorg je dat de zoekmachine denkt dat jouw website een van de betere is, zelfs als je pas net begonnen bent en nog weinig andere connecties naar websites hebt opgebouwd. Met internationale linkbuilding stijg je met een beetje werk snel naar boven in de zoekresultaten die een gebruiker te zien krijgt!
SEO uitbesteden aan professionals
SEO en linkbuilding zijn echter niet gemakkelijk: er zijn een aantal methoden die je moet hanteren om er voor te zorgen dat de zoekmachine ook echt denkt dat jouw website de beste is. Daarom kan het een goed idee zijn om linkbuilding uit te besteden aan bijvoorbeeld een marketingbureau. Zij zijn namelijk precies op de hoogte van de meest recente methoden die je kunt gebruiken, waardoor je zeker weet dat het ook echt werkt. Zoekmachines passen hun algoritmes namelijk regelmatig aan, waardoor oude technieken vaak niet meer zo goed werken na een paar jaar.
SEO als ideale marketingtool in de 21e eeuw
Maar waarom is dit een goede marketingtool voor je bedrijf? Dat zit zo: veel mensen gaan tegenwoordig wanneer ze een dienst of product nodig hebben op zoek via een zoekmachine. Daardoor zie je dat de resultaten van deze zoekmachines in de afgelopen tien jaar enorm belangrijk zijn geworden, aangezien hier een enorm bereik achter schuil gaat. Het is niet voor niets dat bedrijven als Google en Yahoo de precieze werking van het algoritme strikt geheim houden: zij willen natuurlijk dat hun zoekresultaten zo accuraat mogelijk zijn. Veel succes gewenst met het optimaliseren van je websites!