Aan de buitenkant kan een occasion er goed uitzien. Echter kan de schade onzichtbaar zijn. En een occasion wordt behoorlijk duur als blijkt dat er straks reparatiekosten uit voortkomen. Koop dus niet per ongeluk een kat in de zak en let goed op deze valkuilen. Dit voorkom je door een goede aankoopkeuring uit te laten voeren.
Een tweedehands auto met schade
Een geschiedenis met veel schade kan ook zorgen dat er opnieuw snel schade aan bepaalde onderdelen ontstaat. De ene auto heeft nou eenmaal meer mankementen dan de andere. Dit wordt ook bepaald hoe er met de auto wordt omgegaan en hoeveel kilometers er al mee gereden is. Hoe meer, hoe meer versleten het voertuig kan zijn. Bij een aankoopkeuring kan worden gekeken waar de auto goed en slecht op scoort en wat er nog eventueel vervangen of gerepareerd moet worden. Vooral in de structuur van de auto kan een schade geschiedenis zitten. Onderzoek goed wat de schade was en hoe vaak er al reparaties zijn uitgevoerd. Op het oog kun je zelf al eventuele olielekkage en roestige onderdelen zien als je de auto inspecteert. Blijkt de auto achteraf toch grote schade te hebben? Dan draai je voor de kosten op en dat zou zonde zijn van de voordelige aanschafprijs die een occasion heeft.
Geïmporteerde auto
Auto’s uit het buitenland moet extra alert op worden gekeken. Omdat er transport uit een ander land heeft plaatsgevonden kan er tussentijds geknoeid zijn met de occasion. Zoals het verbergen van schade door deze snel op te lappen, en met de kilometerstand te sleutelen zodat de teller niet de oorspronkelijke kilometerstand weergeeft. Ook onderhoudsgeschiedenis kan worden vervalst en er kunnen verkeerde keuringsboekjes worden gegeven bij buitenlandse import voertuigen. Tevens zijn niet alle onderdelen altijd in Nederland verkrijgbaar. Dat kan erg lastig zijn als er iets vervangen moet worden en je dit alleen in het buitenland kunt kopen. Ook daar komen dan soms extra kosten voor import bij. Het gebrek kan dan bijvoorbeeld niet in Nederland worden gerepareerd. Dit omdat garages daar niet aan kunnen beginnen volgens Nederlandse regelgeving omtrent voertuigen en reparaties. Vervolgens zit je al met de gebakken peren. Houdt een importauto goed in de gaten. Soms heb je wel een goede import occasion te pakken zonder mankementen.